Tak naprawdę niczym innym jak kawałkiem gumy, w którym wytłoczony lub wycięty jest wzór.
Odbitki są dokładniejsze i bardziej precyzyjne – dlaczego? – ponieważ guma jest twarda, w związku z czym ma lepsze odwzorowanie detali zawartych we wzorze. Stemple gumowe są bardziej trwałe od przezroczystych, jak i również są odporne na ciepło – możemy zatem używać ich z powodzeniem do embossingu głębokiego. (stempel odbijamy na powierzchni wysypanej pudrem do embossingu i podgrzanej).
Można ich używać z mediami rozpuszczalnikowymi, tuszami na bazie oleju czy też z wybielaczem – nie wchodzą z nimi w reakcję chemiczną.
Wygodniej odbija się tymi stemplami, które są montowane z pianką, gdyż amortyzacja pomaga na równomierne odciśnięcie wzoru.
Rozróżniamy różne sposoby mocowań stempli gumowych. Oto one:
Moim zdaniem mają trzy wady:
– w przechowywaniu zajmują o wiele więcej miejsca (są niewygodne);
– ich cena jest wyższa ze względu na drewniany element nośny.
– są niewygodne w myciu – trzeba uważać aby klocek nie nasiąkał wodą;
2. Mocowane na piance montażowej (cling mount foam): - cienkiej lub grubej.
Od strony, która przywiera do bloczka pianka może mieć naklejkę ze wzorem odbitki.
Osobiście uważam że to najlepszy typ stempli gumowych, jedyną wadą (o ile ktoś przyjmie to za wadę) jest to, że wymagają bloczka.
3. Mocowane na rolce / wałku
Wadą może być problem w przechowywaniu (zabierają nieco miejsca), a zaletą może być kontynuacja wzoru (działają w pętli);
4. Kolejnym typem są stemple niezamontowane – jest to sama gumka z wzorem
Jak dla mnie mają swoje wady jak i zalety:
– wymagają bloczka;
– nie przyczepiają się do bloczka, zatem wymaga pianki montażowej (można dokupić arkusze i samemu zamocować) lub bloczek wymaga tack n peel
– nie zawsze wzór się ładnie odbija (pisałam o amortyzacji wyżej);
– problem z przechowywaniem, bo się nie przyklejają;
– brak problemu z przechowywaniem, bo zajmują mało miejsca.
5. Stemple rotacyjne (typu datownik)
Ostatnio dość popularne narzędzie szczególnie w technice Project Life, smashbook, plannerach, LO itp.
Występują w kilku typach:
– datowniki i z alfabetem – możemy sami komponować treść napisów
– z kilkoma rodzajami haseł / znaczków
– z hasłami / znakami i cyframi
Innym rodzajem stempli są stemple przezroczyste (clear stamps) – są bardziej elastyczne i ciągliwe niż gumowe.
Nie są na niczym zamontowane, ale do pracy z nimi potrzebny jest nośnik – najbardziej popularny jest bloczek akrylowy.
1. stemple akrylowe – tak naprawdę są silikonowe
– są miękkie, więc należy odbijać je z wyczuciem – jeśli dociśniemy zbyt mocno to wzór się rozjedzie / rozpłaszczy / pogrubi się kontur;
– tusze wodne nie przywierają równomiernie do jego powierzchni – zbiegają się tworząc krople, przez co odbitka nie jest jednolita;
2. stemple polimerowe
– nie zawsze są krystalicznie transparentne, nasi rodzimi producenci stempli tworzą stemple również z kolorowych polimerów (pomimo koloru nadal są przejrzyste);
– są lepszej jakości niż stemple silikonowe i mają lepsze odwzorowanie detali;
– są mniej elastyczne od stempli silikonowych;
– są bardziej twardsze niż stemple silikonowe, nie potrzeba zatem wielkiego wyczucia przy odbijaniu motywów;
– tusze wodne bardzo ładnie do nich przywierają;
– zazwyczaj po otwarciu nowych stempli wydzielają specyficzny zapach.
– są “samoklejące”, dzięki czemu same przywierają do gładkich powierzchni takich jak bloczek akrylowy
– pakowane są na blistrach pomiędzy arkuszami twardej folii (z jednej strony folia ma nadruk lub naklejkę z wzorem stempla) – odbija się to co jest na czarno zadrukowane;
– zajmują o wiele mniej miejsca niż stemple gumowe na klockach, gryfach czy rolkach, są wygodnie w przechowywaniu;
– widzimy gdzie odbije się dany motyw na naszej pracy;
– nie są odporne na ciepło, należy chronić je przed światłem słonecznym i zmiennymi warunkami pogodowymi;
– są tańsze od stempli gumowych – zwłaszcza tych montowanych na klockach i gryfach;
– po skończonej pracy należy je jak najszybciej umyć, gdyż mogą wejść w reakcję chemiczną z tuszem, farbą itp.;
– są łatwiejsze w pielęgnacji niż stemple gumowe (bez problemu możemy im zafundować kąpiel);
– odbarwiają się od tuszów permanentnych / rozpuszczalnikowych (tusz przywierając wchodzi z nimi w reakcję i jakby się wtapia) – nie wpływa to na jakość odbitki, jednak na dłuższą metę skraca “życie” stempla (stempel traci elastyczność);
Stemple silikonowe i polimerowe mają też swoje wady.
– są mniej trwałe od stempli gumowych – po wystawieniu na działanie promieni UV ze starości potrafią się wykruszać;
– niestety potrafią się przerwać, więc należy uważać odczepiając od folii nowe, mocno przyklejone stemple.
Zamiast bloczka akrylowego do stempli można używać platformy do stemplowania. Moim zdaniem jest to najlepsze narzędzie. Zapewnia precyzyjne odbicie wzoru w dokładnie wybranym miejscu. To następca akrylowego bloczku. Nadaje się zarówno do stempli gumowych jak i akrylowych. Baza jest magnetyczna, a w zestawie znajdują się dwa magnesy ułatwiające przymocowanie stemplowanego arkusza do bazy. Stempel można odbić precyzyjnie. Jeżeli to się nie uda, powtarzamy stemplowanie do skutku. Dzięki magnesom mamy pewność, że stempel odbije się w tym samym miejscu.
Żeby zachęcić Was do posiadania wielu stempli, pokażę Wam parę przykładów,
jak je można wykorzystać.
1. Można wykorzystać je do
tzw. głębokiego embossingu. Można do niego wykorzystać tylko gumowe stemple. Na
poniższych zdjęciach widać odbity stempel czaszki i żaby w paście
strukturalnej.
2. Można je odbić gdziekolwiek: na
okładce albumu, w środku na nierównej powierzchni.
3.Ciekawie też wyglądają
stemple odbite na kalce technicznej. Można je wyciąć lub przykleić cały
element.
0 komentarze:
Prześlij komentarz